W grupie pracują:
* Malwina Nadolska - Nauczycielka
* Edyta Adamkiewicz - Nauczycielka
* Anna Wiecha- Żukowska - Obsługa
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc MAJ 2024
I Fizyczny obszar rozwoju dziecka:
· rozwijanie sprawności całego ciała
· wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
· nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
· rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców),
· rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami, z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny,
· rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej.
· zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
· pełnienie dyżurów np. przy nakrywaniu do posiłków;
· wiązanie obuwia.
· uczestniczenie w zabawach: rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
· improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
· przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych
· rozumienie znaczenia higieny osobistej,
· odpowiednie dobieranie miejsc zabaw przy stoliku, biurku (miejsce dobrze oświetlone, krzesło dopasowane do wzrostu dziecka).
II Emocjonalny obszar rozwoju dziecka:
· wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw,
· dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich,
· zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy,
· dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji,
· szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym,
· podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu,
· szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach,
III Społeczny obszar rozwoju dziecka:
· dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich,
· współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności,
· przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
· pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek,
· dostrzeganie swojej niepowtarzalności, a także niepowtarzalności innych, szanowanie jej,
· szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności,
· współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych,
· odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań,
· samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie,
· wykorzystywanie codziennych sytuacji do nabywania umiejętności samooceny,
· szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach,
· pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptowanie ich inności,
· pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego,
· unikanie wzajemnego wyszydzania i szykanowania,
IV Poznawczy obszar rozwoju dziecka:
· podejmowanie działań i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych,
· stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
· słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
· wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
· wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
· wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
· tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
· sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
· formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
· formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
· wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
· wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
· próby samodzielnego czytania;
· czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
· liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.
· odróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
· nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
· nazywanie najważniejszych rzek – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr – oraz większych miast Polski;
· poznawanie ważniejszych wydarzeń z życia Polski;
· interesowanie się aktualnymi wydarzeniami w naszym kraju;
· poznawanie imion i nazwisk znanych Polaków, np. Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika, oraz ważniejszych pomników polskiej
· historii, np. Zamku Królewskiego w Warszawie;
· wskazywanie lokalizacji swojej miejscowości na mapie Polski;
· poznawanie, na podstawie swojej miejscowości, sposobów budowania dawniej i obecnie;
· zwracanie uwagi na materiały, jakie wykorzystywano w budownictwie dawniej, a jakie wykorzystuje się obecnie;
· wskazywanie Polski na mapie Europy, nazywanie jej sąsiadów;
· wyjaśnienie, jakie znaczenie dla Polski ma przynależność do Unii Europejskiej;
· układanie reklam, wykonywanie albumów o swojej miejscowości, swoim regionie;
· wskazywanie na mapie Europy wybranych państw należących do Unii Europejskiej;
· poznawanie charakterystycznych zwyczajów, tradycji, baśni wybranych państw należących do Unii Europejskiej;
· poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa; wskazywanie kontynentów, oceanów, mórz; zabawy z globusem, np. podróżujemy palcem po świecie;
· poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt;
· poznawanie wybranych owadów, np. pszczół, mrówek, ich pożyteczności dla przyrody i ludzi;
· obserwowanie roślin, zwierząt, np. owadów, płazów, przy użyciu lupy;
· obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np. w lesie, na łące);
· poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, zapewnienia wizyt u weterynarza, zapewniania odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenia na spacer;
· nazywanie dorosłych i młodych zwierząt;
· poznawanie zwierząt – dorosłych i młodych – hodowanych na wsi;
· poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt;
· nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania;
· wyjaśnianie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi;
· podawanie przybliżonych dat (np. koniec grudnia, wczesna wiosna) wybranych świąt (np. Dzień Matki);
· samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
· opracowywanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej;
· poznawanie różnych technik plastycznych, np.: batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;
· poznawanie wybranych mierników czasu od starożytności do dnia dzisiejszego;
· inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci, uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
· uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
· rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
· klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
· rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
Szczegółowy plan pracy dydaktyczno- wychowawczy znajduje się w przewodniku metodycznym cz. 5 (autor Wiesława Żaba- Żabińska i Jolanta Bieniek).