Autorzy:
Mgr Malwina Nadolska
mgr Ewa Czubakowska
Główny cel innowacji:
Dostarczanie dzieciom podstawowej wiedzy na temat państw należących do Europy oraz wdrażanie wielokulturowości.
Ogólne cele innowacji:
· rozwijanie i wzmacnianie postaw patriotycznych,
· uświadomienie potrzeby dbania o narodową tożsamość,
· poszerzenie wiedzy o krajach należących do Unii Europejskiej,
· rozbudzenie zainteresowania innymi kręgami kulturowymi i wykształcenie akceptacji i tolerancji wobec innych narodów i kultur,
· sukcesywne rozwijanie umiejętności poznania siebie i otaczającego świata.
Cele szczegółowe innowacji:
Dziecko:
· odnosi się z szacunkiem do problematyki poznawania życia ludzi innych narodowości,
· poznaje zwyczaje, tradycje charakterystyczne dla krajów Unii Europejskiej,
· zna i nazywa symbole własnego kraju oraz Unii Europejskiej (barwy, hymn, godło, waluta),
· wie, czym są symbole narodowe,
· rozpoznaje niektóre symbole narodowe innych krajów Unii Europejskiej,
· rozumie pojęcia Polak, Polska, Europejczyk, Europa, Unia Europejska,
· poznały bajki, opowiadania, piosenki i tańce innych krajów europejskich,
· wymienia ciekawostki kulinarne poszczególnych krajów,
· wymienia najciekawsze i najbardziej znane zabytki innych krajów,
· słucha wybranych utworów kompozytorów europejskich,
· zna kilka zwrotów w języku obcym,
Warunki realizacji:
Program innowacyjny będzie realizowany w Przedszkolu 177 ,, Bajkowym Przedszkolu”. Materiał będzie realizowany w ramach zajęć dydaktycznych w grupach, które się zgłoszą. Projekt składa się z 8 tematów i będzie trwał od października do maja. Każdy z uczestników,
aby mieć zaliczony projekt i otrzymać certyfikat musi wykonać 3 zadania w każdym miesiącu. Następnie je udokumentować na grupie projektowej oraz wypełnienie sprawozdania od 03.06.2024- 07.06.2024.
Metody:
· efektywnego współdziałania w grupie
· twórczego rozwiązywania problemów
· poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł
· stosowania zdobytej wiedzy w praktyce
Formy:
· indywidualna
· zbiorowa
· grupowa wzbogacona o prezentacje, pracę z eksponatami, pracę z tekstem, komputerem.
Miejsce:
· przedszkole
Rodzaj innowacji:
· programowa
Termin realizacji:
· 2.10.2023 -31.05.2024
Zasięg innowacji:
Innowacją zostaną objęte dzieci uczęszczające do naszego przedszkola.
Inspiracja do opracowania i wdrożenia programu:
Polska jest członkiem Unii Europejskiej, zatem konieczne jest przybliżenie dzieciom wiedzy o krajach wspólnoty europejskiej. Bardzo ważną rzeczą w edukacji dzieci jest wychowanie ich w świadomości, że nie jesteśmy sami na świecie, że obok nas żyją ludzie innych narodowości, odmiennych kultur i religii. Rolą nauczyciela jest zatem przybliżyć i rozszerzyć zagadnienia związane z tym tematem i uczynić to w sposób adekwatny do wieku dzieci. Duży bezpośredni wpływ na rozszerzenie edukacji europejskiej w naszym przedszkolu miał nasz udział w projekcie edukacyjnym ,,Europa i Ja”.
Dzieci wykazują duże zainteresowanie zagadnieniami dotyczącymi Unii i jej krajów członkowskich, chcą jak najwięcej wiedzieć i rozumieć, dlatego stało się to inspiracją do opracowania powyższej innowacji.
Treści innowacyjne:
Miesiąc | Temat |
październik | Podróż do Niemiec. |
listopad | Nasza ojczyzna Polska. |
grudzień | Słoneczna Grecja. |
styczeń | Zwiedzamy Hiszpanię. |
luty | Gorąca Italia - Włochy. |
marzec | Poznajemy Holandię. |
kwiecień | Austria – kraj alpejski. |
maj | Wyruszamy w podróż do romantycznej Francji. |
Po zakończeniu innowacji dziecko:
Dziecko będzie:
· rozumiało motywowanie do nauki języków obcych
· nabywało umiejętność obcowania z innymi kulturami, tradycjami, zwyczajami
· rozpoznawało symbole narodowe swojego kraju oraz Unii Europejskiej (hymn, flaga, waluta)
· poszerzało zakres wiedzy i wrażliwości na dobra innych narodów
· uczestniczyło w pracy twórczej (indywidualnej i grupowej)
· Rozpoznaje symbole UE.
Ewaluacja:
Ewaluacja programu zostanie przeprowadzona po zakończeniu realizacji innowacji i będzie dotyczyła dwóch kryteriów: przydatności programu (w zakresie poszerzenia wiedzy uczniów dotyczącej zagadnień europejskich) i jego atrakcyjności dla uczniów.
Przewiduje się użycie następujących narzędzi ewaluacji:
· dokumentacja fotograficzna zajęć
· quizy, konkursy
· prezentacja projektów
· udział dzieci w konkursach szkolnych i ogólnopolskich
· ankieta oceniająca zajęcia
Zakończenie:
Innowacja zostanie zakończona Piknikiem pt. ,,Europę da się lubić”
(piosenki, quizy, scenki, wystawki, dekoracje) zorganizowanym przy współudziale wszystkich wychowawców i nauczycieli.
Po zakończeniu innowacji i podsumowaniu wniosków zostaną zapoznani:
- dyrektor przedszkola
- nauczyciele
- rodzice
- dzieci
Regulamin Projektu edukacyjnego |